هر آنچه که باید درباره بازی اتللو بدانیم!

18 52,896

بازی اتللو یکی از پرفروش‌ترین بازی‌های ذهنی و ورزشی در جهان است که موجب پرورش توانایی‌های فوق‌العاده ای در کودکان و نوجوانان می‌شود.برای آگاهی از این فواید و انواع بازی اتللو نقاله پیش رو را از دست ندهید.

این بازی فواید زیادی برای تقویت مهارت ها و توانایی های افراد دارد. مثل افزایش خلاقیت کودکان و نوجوانان، بهبود حافظه،افزایش تمرکز بازیکنان و افزایش قدرت برنامه‌ریزی و پیش‌بینی کودکان.

هنگامی که هر دو بازیکن دیسکی برای بازی کردن نداشته باشند بازی پایان می یابد. سپس دیسک های موجود روی صفحه محاسبه می شود. بازیکنی که تعداد دیسک های بیشتری روی صفحه بازی داشته باشد، برنده است.

اتللو برای تمام سنین و کودکان بالای ۸ سال مناسب است و با آموزش مناسب و صحیح آن به کودک خود می توانید به پرورش ‌ذهن او کمک کنید.

بله. سالانه مسابقات جهانی برای تعیین بزرگترین قهرمان اتللو در دنیا برگزار می شود. محل برگزاری این مسابقات شهر میتو است.

اتللو یک بازی رقابتی است که بر روی یک صفحه انجام می گیرد. به بازی هایی که بر روی یک صفحه‌ی از پیش تعیین شده انجام می گیرد بازی تخته ای یا بورد گیم می گویند. به همین جهت بازی اتللو نیز جزو بازی های سبک تخته ای به شمار می آید.

بازی اتللو برای اولین بار در سال ۲۰۰۷ توسط گورو هاسگاوا روانه بازار شد. هرچند که ریشه ی این بازی را متعلق به سال ۱۸۸۳ میدانند. هاسگاوا در همان سال های ابتدایی اختراع بازی، موفق به فروش ده ها میلیون نسخه از آن شد و به شهرت جهانی رسید. به علاوه، بازی اتللو به سرعت در رده ی بهترین بازی های فکری دنیا قرار گرفت.

انجام این بازی موجب تقویت مهارت های فکری و ذهنی افراد می شود. مجموعه‌ی «ماتی لوس» همواره سعی کرده است سرگرمی، نشاط و آموزش را با یکدیگر تلفیق کند و ارائه دهنده‌ی بهترین ها باشد. به شما اطمینان می دهیم بازی اتللو یکی از این بهترین ها است.

بیشتر بخوانید :

تخته بازی اتللو با مهره های سفید و سیاه

بازی اتللو و سایز های مختلف آن

این بازی در ابعاد مختلف ساخته شده است. به عنوان نمونه ابعاد ۸ در ۸ قطعه و دیگری ابعاد ۶ در ۶ قطعه؛ که از بهترین های آن از برند فکرانه در فروشگاه های ماتیلوس قابل خریداری است.

لازم است بدانید که قوانین بازی برای هر دو سایز یکسان است. همچنین این دو نسخه هیچگونه تفاوتی در ماهیت بازی ایجاد نمی کنند.

اصول بازی اتللو

در بازی اتللو سایز بزرگ یک صفحه ی شصت و چهار قطعه ای به همراه شصت و چهار مهره یکسان وجود دارد. به این مهره ها به اصطلاح دیسک گفته می شود. دیسک ها از یک طرف روشن و از طرف دیگر تیره هستند. هر کدام از رنگ ها به یک بازیکن اختصاص داده می شود. بازیکنان به نوبت دیسک ها را روی صفحه قرار می دهند به گونه ای که رنگ اختصاصی آنها رو به بالا باشد.

در طول بازی، هر کدام از بازیکنان تلاش می کنند دیسک های حریف را محاصره کنند. بازیکن پس از محاصره کردن دیسک حریف می تواند آن را برگرداند تا با دیسک های خودش همرنگ شود. به این کار در بازی اتللو تصاحب دیسک حریف می گویند. بازی اتللو بر محور تصاحب دیسک ها می چرخد.

اتللو با مهره های قرمز و سفید

عمل تصاحب در بازی اتللو چگونه صورت می گیرد؟

دیسک جدید را باید در جایی قرار دهید که بتواند یک یا چند دیسک حریف را محاصره کند. به این معنی که دیسک قرار داده شده توسط شما باید بتواند تعدادی از دیسک های حریف را میان دیسک جدید و سایر دیسک های شما که قبلا در صفحه وجود داشته است محاصره کند.

سپس شما می توانید دیسک های محاصره شده را چرخانده و به رنگ سایر دیسک های خود درآورید.

خرید گیم اتللو ۸ در ۸

در فروشگاه اساب بازی ماتی لوس

قوانینی که به هنگام بازی اتللو باید رعایت شود

  1. قرار دادن دیسک ها در صفحه کاملا به صورت نوبتی انجام می گیرد.
  2. در صورتی که یکی از بازیکنان در نوبت خود، مکانی برای محاصره حریف پیدا نکند و توانایی محصور کردن حتی یک دیسک حریف را نداشته باشد؛ باید بازی را به حریف واگذار کند. واگذاری بازی به حریف ادامه خواهد داشت تا زمانی که امکان محصور کردن دیسک حریف برای وی ایجاد شود.
  3. دیسک های جدید را فقط در محلی می توانید قرار دهید که دیسکی از حریف محاصره شود. به این معنی که دیسک ها به صورت آزادانه و به عبارتی دلخواسته نمی توانند در صفحه قرار بگیرند. چرا که همه ی دیسک ها حتما باید در مجاورت دیسک های دیگر باشند.
  4. فقط حق تصاحب دیسک هایی را خواهید داشت؛ که میان دیسک جدید شما و دیسک های قبلی موجود در صفحه محاصره شده باشند.
  5. خط محاصره می تواند به سه صورت افقی، عمودی، مورب و یا هر سه باشد.
  6. گاهی ممکن است بازی قبل از پر شدن همه ۶۴ قطعه به پایان برسد.
اتللو با مهره های رنگی سبز و سفید

نحوه‌ی انتخاب برنده در بازی اتللو

هنگامی که هر دو بازیکن دیسکی برای بازی کردن نداشته باشند بازی پایان می یابد. سپس دیسک های موجود روی صفحه محاسبه می شود. بازیکنی که تعداد دیسک های بیشتری روی صفحه بازی داشته باشد، برنده است.

در بازی های تورنمنتی در شرایطی که بازیکن بتواند تمام دیسک های صفحه را تصاحب کند صرف نظر از اینکه چه تعداد مهره بر روی صفحه ی بازی موجود است بازی صفر بر شصت و چهار تمام می شود. همچنین در برخی از بازی های قهرمانی که به منظور ثبت رکورد انجام می گیرد امتیاز های قطعه های خالی به سود برنده محاسبه می شود.

به عنوان نمونه در صورتی که در پایان ۳۰ مهره تیره وجود داشته باشد. ۳۲ مهره سفید و ۲ جایگاه خالی بازی ۳۴ بر ۳۰ به سود سفید، به اتمام خواهد رسید.

خرید انواع بازی های فکری 

در فروشگاه اساب بازی ماتی لوس

مهمترین ترفند در بازی اتللو برای برنده شدن

مهمترین قطعه های بازی اتللو گوشه های آن هستند. اگر شما بتوانید گوشه های بازی را تصاحب کنید تا انتهای بازی از آن شما خواهند بود. هنگامی که شما یک گوشه را تصاحب کنید، معمولاً این امکان وجود دارد که تعداد زیادی دیسک را بچینید؛ که با کمک گوشه ها حمایت می شوند. به همین جهت  دیسک ها هرگز به نفع حریف برگردانده نمی شوند. به دیسک هایی که شرایط این چنینی در بازی دارند دیسک های پایدار می گویند.

جالب است بدانید که هر چه دیسک های پایدار شما بیشتر باشد، ساده تر می توانید یک دیوار پیوسته از دیسک های همرنگ بسازید. در نتیجه راحت تر پیروز خواهید شد. هرچند که به عقیده ی سازنده ی اتللو یادگیری این بازی یک دقیقه و تسلط به آن یک عمر طول می کشد.

تخته بازی اتللو با مهر ها داخل کیسه

دامنه ی وسعت بازی اتللو در جهان

اتللو در ده ها کشور جهان بازی می شود. همچنین این بازی در کشور ژاپن جزو محبوب ترین بازی ها به شمار می آید. محبوبیت بازی در حدی است که گاهی مسابقات آن از طریق تلویزیون پخش می شود و بیننده ی میلیونی دارد. همچنین در برخی از کشورها همواره روزنامه ها مسابقات بازی اتللو را پوشش می دهند.

می توان رواج و محبوبیت این بازی را درست در حد بازی هایی مثل شطرنج یا پل در ایالات متحده دانست. افراد مشهوری همچون؛ والتر کرونکایت( روزنامه نگار و گوینده‌ی معروف)، باری مانیلو( مجری مشهور آمریکایی)  و پاپ ژان پل دوم( پاپ لهستانی)از طرفدارن بازی اتللو هستند. بر اساس گزارش وب سایت جوایز اسباب بازی و بازی، اتللو از زمان انتشار، تاکنون بیش از ۴۰ میلیون نسخه فروش داشته است. هر سال مسابقات جهانی اتللو برای کسب عنوان قهرمانی توسط فدراسیون جهانی اتللو در ماه نوامبر و در شهر میتو برگزار می شود.

ریاضی در کجای اتللو قرار دارد؟

یکی از مهم ترین بخش ها و پایه ریاضی استدلال فضایی است که در بازی اتللو به چالش کشیده می شود. کودکان در سنین پایین با اتللو می توانند این مرحله از ریاضی را به خوبی درخود تقویت کنند. کودکان باید به طور ویژه به ارتباطات مورب و خطی میان دیسک ها توجه کنند. کودکان به سرعت خطوط افقی و عمودی تشکیل شده توسط دیسک ها را تشخیص می دهند. اما چیزی که برای آن ها چالش برانگیزتر است، تشخیص دادن این پیوستگی به شکل مورب است. بعد از تکرار بازی و استمرار بخشیدن در آن، این تجسم در آنان تقویت پیدا می کند و به استدلال فضایی آن ها بهبود بخشیده می شود.

آموزش ریاضی به کودکان دلپذیر نیست و به طور کلی آموزش برای کودکان مقوله ای دشوار و معمولا دوست نداشتنی است. اما هنگامی که غیر مستقیم می شود، جالب توجه می گردد.

انتهای بازی که زمان شمردن دیسک هاست می تواند بسیار بحث برانگیز و پرهیاهو باشد. همچنین شمارش نیز در کودکان تقویت خواهد شد. در مهد کودک ها زمان های زیادی صرف آموزش شمردن اشیا و اشکال می شود و این کار در بازی اتللو با رنگ های متفاوت دیسک ها اتفاق می افتد. خوبی شمارش در اتللو این است که با هدف بیشتر بودن امتیاز خودش انجام می شود و این در ایجاد انگیزه برای شمارش موثر است.

هنگام شمردن امتیازات در اتللو می توان الگوهای مختلف شمردن را به کودکان آموزش داد. مصلا سه تا سه تا شمردن و یا گروه گروه شمردن دیسک ها. البته که میتوان دیسک های مختص خودش را در گروه های چندتایی، مثلا ۳ تایی یا ۴ تایی و یا حتی ۵ تایی قرار داد و سپس آنان را در تعداد دسته ها ضرب کرد. همچنین تکنیک هایی که در جلوگیری از اشتباه کردن می توان به آنان آموزش داد هم، اتللو بسیار تاثیرگذار است. در نهایت اتللو می تواند وسیله ای مفرح برای آموزش ریاضی به کودک شما باشد.

بازی کردن کودک با اتللو

فواید بازی اتللو

محبوبیت فروش اتللو در میلیون ها نسخه بدون دلیل نیست. این بازی فواید زیادی برای تقویت مهارت ها و توانایی های افراد دارد. آنهم توانایی هایی که وجود آنها برای تمام ادوار زندگی ضروری و کاربردی است. مهمترین آنها عبارت‌اند از:

بازی اتللو خلاقیت کودکان و نوجوانان را تحریک می کند

بازی های فکری مثل اتللو، نیاز به تفکر جانبی و یافتن راه حل های خلاقانه دارند. باید خلاقیت کودکان و نوجوانان تشویق شود؛ تا انگیزه ی کافی برای پرورش آن را داشته باشند. برای این امر بهترین گزینه اتللو است.

این بازی افراد را به تفکر خلاقانه برای رسیدن به هدف که همان پیروزی است وادار می کند. به عقیده ی برخی از روانشناسان خلاقیت آموختنی است. کودک و یا نوجوان باید خلاقیت را بیاموزد تا بتواند آن را پرورش دهد و در دیگر مراحل زندگی به کار ببندد. همچنین توانایی فکر کردن در خارج از چارچوب برای حل یک معما از خصیصه های اتللو محسوب می شود. پرورش این خصیصه را می توان در زمینه های دیگر یادگیری نیز موثر دانست. زمینه هایی مثل؛ هنر، نوشتن خلاق، ریاضیات، علوم و غیره.

بازی اتللو حافظه را بهبود می بخشد

بازی اتللو حافظه کودک و نوجوانان را بهبود می بخشد. زیرا ماهیت این بازی به گونه ای است که بازیکنان را مجبور به ثبت و ضبط حرکات خود و حریف می کند تا بتوانند عکس‌العمل های دقیق تری برای شکست حریف خود داشته باشند.

نقطه ی اصلی شروع برای یادگیری و حفظ اطلاعات ثبت و ضبط دقیق وقایع و یادآوری آن در مواقع ضروری است. به همین جهت بازی اتللو این امکان را ایجاد می کند؛ که کودک یا نوجوان به طور مداوم عمل یادگیری و یادآوری را انجام دهد و شرایط تقویت حافظه ی خود را فراهم کند. با تمرین این امر کودکان یا نوجوانان می توانند دیگر مهارت های حافظه را مثل حافظه ی بصری، حافظه ی حسی، حافظه ی کوتاه مدت و بلند مدت خود را تقویت کند.

اتللو همچنین بازیکنان را ترغیب می کند تا بی حرکت بنشیند و در یک کار متمرکز شوند.

بازی اتللو موجب افزایش تمرکز بازیکنان می شود

داشتن تمرکز بالا چیزی است؛ که همه کودکان، نوجوانان و حتی بزرگسالان به آن نیاز دارند. جالب است بدانید که تمرکز هم جزو مهارت های اکتسابی محسوب می شود. بنابراین لازم است آن را بیاموزید.

بهترین زمان برای پرورش مهارت تمرکز کودکی است. چرا که مغز در زمان کودکی آمادگی لازم برای پرورش را دارد. انجام یک بازی فکری مناسب مثل اتللو که هم تحریک کننده و هم سرگرم کننده‌است کودکان را ترغیب می‌کند تا مدت طولانی روی یک مسئله متمرکز شوند. انجام اتللو به دلیل خاصیت متعادل بودن آن برای کودک و نوجوان ترغیب کننده است. به این معنی که نه آنقدر سخت و لاینحل است که کنار گذاشته شود و نه آنقدر ساده و روان که بتوان آن را در ظرف زمان کوتاهی به پایان رساند.

شاید جالب باشد بدانید میانگین مدت زمان لازم برای اتمام بازی اتللو ۶۰ دقیقه است. ۶۰ دقیقه ای که منجر‌به تمرکز مداوم می‌شود.

اتللو یک بازی فرح بخش است

بازی اتللو بسیار سرگرم کننده و فرح بخش است و موفقیت های کوچک و بزرگی که فرد در جایگذاری دیسک ها به دست می آورد آنان را به خندیدن و به رخ کشیدن موفقیت هایشان وامی دارد. اگر این بازی را با یکی از اعضای خانواده ی خود می کنید، اوقات خوشی را خواهید داشت. اتللو از بوردگیم های بانشاط است و در کنار شادی آور بودن آموزنده نیز هست.

اضطراب و استرس را کاهش می دهد

هنگامی که با اعضای خانواده خود و دوستان اوتللو بازی می کنید، ذهن خود را آرام می کنید و استرس و اضطراب را از خود دور می کنید. درگیری ذهن در بازی، آن را از هر فشار و استرس دیگری آزاد می کند و رفتارهای پرخاشگرانه را در کودک کاهش می دهد. هنگامی که کودک سرگرم بازی اتللو می شود، انرژی خود را صرف فکر کردن راجع به جایگذاری دیسک ها می شود و این در رفع تنشن و استرس و آرامش خیال تاثیر بسزایی دارد.

بیشتر بخوانید :

بازی اتللو ذهن را تقویت می کند

بازی فکری اتللو همواره ذهن را به روشی متفاوت از یادگیری متعارف و تمرین های خسته کننده پرورش می دهد. ذهن نیز مانند هر اندام دیگر بدن نیاز به تقویت دارد.

اشخاص برای اینکه زندگی سالم و مناسبی داشته باشند ملزم به افزایش قدرت ذهنی و حفظ آن هستند. افراد با داشتن ذهن قوی و تقویت آن از هوش بیشتری برخوردار می شوند.

به همین جهت توانایی بیشتری در حل مسائل پیچیده، مدیریت وقایع، توانایی واکنش سریع در مواقع ضروری و غیره را دارند.

یکی از موثرترین راه های پرورش ذهن متمرکز کردن تمام حواس برای انجام یک کار و مداومت در انجام آن است.

اتللو ساعت ها بدون آنکه متوجه گذر زمان شوید شما و یا کودکانتان را وادار به تفکر و تمرکز می کند.

بازی اتللو از بروز فراموشی جلوگیری می کند

فراموشی پروسه ای است که به دلیل عدم فعالیت مغز در افراد رواج پیدا می کند. اتللو شرایط ساعت ها تفکر را در افراد فراهم می کند. همین امر شرایط تقویت عضله ی مغز را فراهم می کند. انجام مداومت در بازی های فکری همچون اتللو نه تنها موجب افزایش توانایی های فکر و مغزی می شود؛ بلکه از بروز آلزایمر در سنین پیری نیز جلوگیری می کند.

 اتللو  قدرت برنامه‌ریزی و پیش‌بینی را افزایش می‌دهد

این بازی موجب گسترش پوسته جلوی مغز می‌شود. این قسمت مربوط به توانایی برنامه‌ریزی، قدرت قضاوت و کنترل شرایط ناگهانی می‌شود. گسترش این قسمت از مغز باعث انجام تصمیم‌گیری‌ها بهتر در شرایط پیچیده می‌شود.

نکات کلیدی هر آنچه که باید درباره بازی اتللو بدانیم

  • اتللو یک بازی رقابتی است؛ که بر روی یک صفحه انجام می گیرد. برای اولین بار در سال ۲۰۰۷ توسط گورو هاسگاوا روانه بازار شد. همچنین در ظرف زمان کمی میلیون ها نسخه از آن به فروش رسید. به گونه ای که موجب به شهرت رسیدن گورو در سراسر دنیا شد.
  • این بازی در دو ابعاد مختلف ۸ در ۸ و ۶ در ۶ از برند فکرانه ساخته شده است.؛ و در مجموعه ی « ماتی لوس» قابل تهیه است.
  • بازی دارای قوانین خاصی است و بر محور عمل تصاحب دیسک های حریف می چرخد. ماهیت و روش بازی‌اتللو در تمام دنیا یکسان است.
  • پایان بازی به روش های مختلف صورت می گیرد. رایج ترین روش اتمام بازی محاسبه ی دیسک ها و برد شخصی است که توانسته است خانه های بیشتری از صفحه را از آن خود کند.
  • اتللو در رده ی بازی های ورزشی و ذهنی محسوب می شود. همچنین به لحاظ ساختار با بازی هایی همچون؛ شطرنج و پل ایالات متحده‌ی آمریکا برابری می کند.
  • سالانه مسابقات جهانی برای تعیین بزرگترین قهرمان اتللو در دنیا برگزار می شود. محل برگزاری این مسابقات شهر میتو است.
  • اتللو دارای فواید زیادی برای بازیکنان است. فوایدی همچون؛ جلوگیری از بروز فراموشی در جوانی و آلزایمر در سنین بالا، افزایش قدرت برنامه ریزی و پیش بینی، افزایش خلاقیت، بهبود حافظه، تقویت تمرکز و یادگیری و غیره.

بیشتر بخوانید :

شاید برایتان جالب باشد
18 نظرات
  1. امیرحسین می گوید

    لطفا بفرمایید اتللو های موجود داخل سایت رو چجوری باید پیدا کنیم؟

    1. تیم ماتیلوس می گوید
  2. ستاره می گوید

    من نمیدونستم اتللو انقدر طرفدار داره دوباره ترغیب شدم برم بازی کنم قبلا خیلی بازی میکردیم تو یخانواده ولی دیگه کسی به فکرش نبوده

    1. تیم ماتیلوس می گوید

      بسیار هم عالی

  3. شقایق می گوید

    اگر این مهره ها رو خوساتیم همینطوری تکون بدیم و مهره حریفو نگیریم نوبتمون رو از دست میدیم یا درسته بازیمون ؟

    1. تیم ماتیلوس می گوید

      خیر قوانین بازی به شکلی هستش که فقط به منظور محاصره رقیب میتونید مهره خودتون رو تکون بدید

  4. جمال می گوید

    فوق العاده ست بازی اتللو…کاملا استراتژیکه

    1. تیم ماتیلوس می گوید

      ماتی لوسی عزیز مچکریم از نظر شما

  5. فرشته می گوید

    سلام ممنون از مقاله خوبتون …اتللو برای بچه های چندساله مناسبه؟

    1. تیم ماتیلوس می گوید

      ممنون ماتیلوسی عزیز
      بازی اتللو برای کودکان دبستانی مناسب هست

  6. porya می گوید

    سلام ممنون میشم از نحوه بازی کردن اتللو کلیپ هم بزارین تا ماهایی که بلد نیستیم بتونیم بازی کنیم.

    1. تیم ماتیلوس می گوید

      ماتیلوسی عزیز ممنون از پیشنهاد شما
      حتما در اولویت محتوایی ما هست

  7. عرفان می گوید

    من این بازی رو برای خواهرزاده م خریدم.خیلی سرگرم کننده است.پیشنهاد میکنم بخرید اتللو رو

    1. تیم ماتیلوس می گوید

      تشکر از نظر شما ماتیلوسی عزیز

  8. moooona می گوید

    سلام قیمت لطفا

    1. تیم ماتیلوس می گوید

      ماتیلوسی عزیز ممنون از توجه شما قیمت اتللو رو از طریق لینک زیر مشاهده کنید:
      https://matiloos.com/product/%da%af%db%8c%d9%85-%d8%a7%d8%aa%d9%84%d9%84%d9%88-8-%d8%af%d8%b1-8-%d8%af%d8%b1-%d9%be%d8%b1%d8%b4%d8%a7%d9%86-%d9%be%d8%a7%d8%b1%d8%b3-%d9%85%d8%af%db%8c%d8%a7/

  9. کافه گیم می گوید

    ممنون از این مطلب کاربردی

    1. Momenin می گوید

      تشکر از توجه شما

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.